24 فوریه 2023- مطالعه ای به رهبری محققان دانشگاه مینه سوتا که در JAMA منتشر شده است، نشان می دهد که وراپامیل، دارویی که معمولاً برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی استفاده می شود، می تواند تأثیر مفیدی بر پانکراس کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) که اخیرا این بیماری در آنها تشخیص داده شده است، داشته باشد.

نتایج کارآزمایی بالینی CLVer نشان داد که وراپامیل خوراکی یک بار در روز ترشح انسولین پانکراس را در مقایسه با گروه کنترل( کهدارونما دریافت کرده بودند)، تا 30 درصد در سال اول پس از تشخیصT1D ، بهبود بخشید.

دکتر آنتوانت موران، محقق اصلی این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: اثر مفید وراپامیل که در این آزمایش مشاهده شد، بسیار هیجان‌انگیز است. اگرچه نمی دانیم که اثر مفید وراپامیل بر ترشح انسولین توسط لوزالمعده پس از توقف درمان پس از 12 ماه ادامه خواهد داشت یا خیر، اما می دانیم که عملکرد بهتر لوزالمعده در سال اول با نتایج بلندمدت بهتری در دیابت نوع 1، همراه است.

دانشگاه مینه سوتا یکی از شش مرکز دیابت کودکان در ایالات متحده بود که در این مطالعه شرکت کرد. این کارآزمایی شامل 88 کودک 8 تا 17 ساله بود که در این کارآزمایی ظرف 31 روز پس از تشخیصT1D ، شرکت کردند. شرکت کنندگان از نظر عوارض جانبی شناخته شده وراپامیل، از جمله اثرات بر قلب، فشار خون و عملکرد کبد تحت نظر قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که وراپامیل به خوبی تحمل می شود و تعداد بسیار کمی از این عوارض جانبی در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 رخ می دهد.

علاوه بر ارزیابی وراپامیل، این کارآزمایی همچنین ارزیابی کرد که آیا یک رویکرد مدیریت فشرده ی قند خون که شامل استفاده از یک سیستم تحویل خودکار انسولین برای نزدیک‌تر کردن سطح قند خون تا حد ممکن به حد طبیعی است می‌تواند تأثیر مفیدی بر ترشح انسولین پانکراس داشته باشد یا خیر.

همانطور که در مقاله همراه در JAMA گزارش شده است، سطوح قند خون بسیار بهتری با این رویکرد در مقایسه با مراقبت استاندارد که شامل استفاده از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون بود، به دست آمد. با این حال، فایده ای برای پانکراس نداشت. با این وجود، سطوح قند خون پایین تر می تواند مزایای طولانی مدتی در کاهش عوارض دیابت داشته باشد.

دکتر موران گفت: این واقعیت که وراپامیل ارزان است و به راحتی در دسترس است، یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می شود، و دارای مشخصات ایمنی بسیار مطلوبی است، آن را به یک درمان بسیار جذاب برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 تبدیل می کند.

رفرنس:

Gregory P. Forlenza et al, Effect of Verapamil on Pancreatic Beta Cell Function in Newly Diagnosed Pediatric Type 1 Diabetes, JAMA (2023). DOI: 10.1001/jama.2023.2064

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-verapamil-beneficial-effect-pancreas-children.html